Schola Davidica zingt Engelse Evensong omlijst met een Duitse ’touch’
Ook Schola Davidica is het niet ontgaan dat oktober 2017 in het teken staat van 500 jaar Reformatie in relatie tot de herdenking van één van de grondleggers daarvan: Maarten Luther.
Zijn liefde voor muziek stak Maarten Luther niet onder stoelen of banken. Bij zijn gedrevenheid om het Evangelie dichtbij de ‘gewone mensen’ te brengen zag hij de kunstvorm van de Muziek als een bijzonder middel daarvoor. Hij was een verklaard tegenstander van sommige “Übergeistlichen” die meenden dat daarvoor juist alle kunstvormen de bodem ingeslagen moesten worden. Er is een nauwe samenwerking ontstaan met Johann Walter, de eerste lutherse cantor en componist. Hij schreef meesterwerken op het gebied van de ‘Figuralmusik’ met zijn meerstemmige koorzettingen en van zijn hand zingen wij het koorgebed.
In Luthers tijd werd de melodie bij meerstemmige koorzettingen niet door de sopranen gezongen, maar door de tenoren, ook te horen in ons koorgebed bestaande uit een 4-stemmige en 2-stemmige zetting van Johann Walther op tekst van ‘Ein feste Burg’, het Lutherlied dat is geënt op Psalm 46.
Ter illustratie van Luthers liefde voor muziek een fragment van een citaat uit een voorwoord van hem (door Walther vanuit het Latijn naar het Duits vertaald):
“Wo die natürliche Musica durch die Kunst geschärft und poliert wird, da sieht und erkennt man zum Teil (denn ganz kann’s nicht begriffen noch verstanden werden) mit groszer Verwunderung die grosze und vollkommene Weisheit Gottes in seinem wunderbaren Werk Musica (……). Wer aber dazu keine Lust noch Liebe hat und durch solch liebliches Wunderwerk nicht bewegt wird, das musz wahrhaftig ein groszer Klotz sein!”
Of zijn liefde voor gepolijste muziek ook altijd werd geuit in gepolijste taal?
Voor de Schola zijn de Preces and Responses van Peter Nardone een eerste kennismaking met deze componist, tevens countertenor, organist en momenteel Director of Music van de kathedraal van Worcester. Hij zong zelf o.a. in het Monteverdi Choir, The King’s Consort en de Tallis Scholars.
Engelse invloeden zijn ook merkbaar in het werk van onze dirigent Daniel Rouwkema met zijn jaren Engeland ervaring. Van zijn hand is de chant waarop wij de (Luther-)psalm 46 zingen.
En onmiskenbaar Engels klinken de Canticles van Howells, die hij componeerde met de specifieke lange nagalm-akoestiek van St. Paul’s Cathedral in het achterhoofd. Dat dit werk met zijn unieke menging van harmonieën en melodieën, waarbij iedere ‘voice’ perfect tot zijn recht komt, ook in een andere setting dan die van St. Paul’s zijn schoonheid kan laten ontdekken kan de akoestiek van de Janskerk bewijzen.
Op de door Luther geparafraseerde versie ‘Verleih’ uns Frieden’ van de oorspronkelijk Latijnse hymne ‘Da pacem Domine’, door Mendelssohn zo prachtig getoonzet, kan ‘seinem wunderbaren Werk Musica’ het middel zijn om dit gebed de ruimte van de Janskerk te doen ontstijgen.
Wilt u daar deelgenoot van worden? Kom dan op zondag 22 oktober naar de Evensong van Schola Davidica in de Janskerk.
Het koor staat onder leiding van Daniel Rouwkema en het orgel wordt bespeeld door Jan Hage.
Aanvang 17.00 uur, de deuren gaan open om 16.30 (met mogelijkheid van koffie of thee).
Toegang is vrij, er is een collecte bij de uitgang.