Muziek uit Engeland, Duitsland en Utrecht
Oude en moderne componisten in Choral Evensong op 27 mei.
In de periode tussen 1675 en 1685 schreven Henry Purcell en zijn leermeester John Blow (1649-1708) nogal wat anthems voor het koor van Westminster Abbey. Ze schreven vele ‘full anthems’, voor koor en orgelbegeleiding, terwijl symphonische anthems geschreven werden voor de Chapel Royal die beschikte over strijkers. John Blow, die zowel voorganger als opvolger van Henry Purcell was als organist in Westminster Abbey, schreef vooral Engelse anthems, want Latijnse waren onaanvaardbaar voor koning Charles II. Toch schreef hij er een paar, maar die waren vooral bedoeld voor diensten in de huiselijke omgeving. Vandaag de dag staan ze echter op het repertoire van bijna alle Engelse koren in de diverse kathedralen. Zo ook ‘Salvator mundi’ van Blow dat de Schola Davidica in de Choral Evensong van 27 mei, de eerste zondag na Pinksteren, zal zingen.
Blow gaat tot het uiterste om een emotionele weergave van de tekst te bereiken. Zo begint het stuk met herhaalde schrijnende secundeverschillen die steeds even later weer oplossen, alsof hij daarmee de redding van de ellendige wereld door de goddelijke redder wil weergeven. En met name het dramatische gebruik van het tonaal verre B-akkoord aan het einde van het eerste deel vormt een duidelijke voorbeeld van zijn muzikale weergave van de tekst ‘die door kruis en bloed ons heeft bevrijd’. Op andere plaatsen maakt hij gretig gebruik van verschillende expressieve elementen als voorhoudingen en chromatiek. Bij het ‘auxiliare nobis’ krijgt het werk een heel andere, rustige sfeer, als contrast met het turbulente eerste deel. Als geheel is het een meesterlijk werk waarin tekst en muziek om emotionele wijze overeenkomen.
Bijzonder in deze Choral Evensong is dat het Magnificat en Nunc dimittis, geschreven door de vaste organist Jan Hage (1964), worden gezongen. Hij heeft deze bijzondere werken een paar jaar geleden speciaal voor de Schola Davidica geschreven en het koor zingt die graag. In het Magnificat zingt het koor in een gregorianiserende stijl de bekende tekst met daar onder lange, liggende akkoorden van het orgel. Deze delen worden afgewisseld met virtuoze contrasterende orgelsoli. Aan het einde wordt de lofprijzing steeds door de verschillende stemmen herhaald in een 7/4 maat, (zeven als getal van de volmaaktheid), waarbij het orgel flink uitpakt voor een grote climax.
In het Nunc dimittis laat Jan Hage het koor verstild zingen over een strakke cadens van orgelakkoorden, terwijl een cello-partij daar weer op antwoordt met een vrije solo.
Als koorgebed zingt het koor ‘Sanctus’ uit de mis in Es van Joseph Rheinberger (1839-1901), de gebeden zijn van Philip Moore (1943) en twee psalmen op muziek van James Turle en Gert Oost, waar de gemeente natuurlijk bij de laatste weer kan meezingen.
Wees welkom in de Choral Evensong op 27 mei, waarin zulke bijzondere en mooie muziek zal klinken die de vreugde weerspiegelt die we kunnen voelen na Pinksteren.
Het koor staat onder leiding van Daniel Rouwkema, het orgel wordt bespeeld door Jan Hage.
Aanvang om 17:00 uur, de deuren gaan open om 16:30 uur.
Toegang is gratis, er is een collecte bij de uitgang.