Muziek van Finzi en Nystedt voor de opgaande Heer
Zondag 28 mei valt net na Hemelvaartsdag en is in het kerkelijk jaar de zondag van de ‘wezen’. Veertig dagen na Pasen is Jezus volgens de evangelist Lucas ‘opgevaren naar de hemel’, maar er is nog geen Heilige Geest gekomen, de manier waarop God bij zijn mensen aanwezig wil zijn.
In de Choral Evensong op deze zondag zingt de Schola Davidica ‘God is gone up’ van Gerald Finzi (1901-1956) als anthem. Het is een van drie motetten die hij schreef voor Cecilia’s Day in 1951 op een tekst van de dichter Edward Taylor, gecombineerd met delen van psalm 47. De tekst gaat over het opgaan van Jezus naar de hemel, waar engelen en serafijnen hem met trompetten onthalen en de dichter de hemelen oproept de deuren te openen.
Finzi was zich al op vroege leeftijd bewust van de onzekerheid van het menselijk bestaan. Voor zijn achttiende jaar had hij de dood van zowel zijn vader, drie broers en zijn leraar moeten verwerken. Voor zijn 50ste wist hij dat hij stervende was. Het besef dat er niets zeker is in dit leven is de sleutel tot het werk van Finzi. Hij bestrijkt met zijn werken vele verschillende stemmingen, van lyrische stukken, spirituele reflectie tot uitbundige vreugde. Zijn ‘God is gone up’ is een mooi voorbeeld van die laatste emotie. Een jubelend begin waarin de engelen de Heer toezingen en spelen met trompetten, wordt afgewisseld met een meer meditatief deel waarin de dichter nadenkt over de muziek die zal klinken bij Jezus’ aankomst in de hemel.
Als koorgebed zingt het koor ‘Peace I leave with you’ van Knutt Nystedt (1915-2014), een Noorse componist die zich vanuit het Gregoriaans vooral heeft toegelegd op koorzang. Hij schrijft kleurrijk en tegelijk heel genuanceerd en fijnzinnig. In dit stuk gebaseerd op Johannes 14, 27 worden op subtiele manier harmonie en dissonanten gecombineerd tot een spannend en indrukwekkend geheel waarin de tekst centraal staat.
De Canticles in C zijn van Charles Villiers Stanford (1852-1924), een van de monumentale bewerkingen van deze teksten, en de Responses van William Smith (1603-1645). De slothymne is de bekende Welsh hymn ‘Immortal, invisible’, waarvoor Sytze de Vries een Nederlandse tekst schreef: ‘Hoe heerlijk, hoe heilig’.
Kom ook naar deze prachtige muziek luisteren in de Choral Evensong van de Schola Davidica Utrecht op zondag 28 mei om 17:00 uur in de Janskerk te Utrecht.
Het koor staat onder deskundige leiding van Gilles Michels (de vaste dirigent Daniel Rouwkema is dit keer verhinderd) en het orgel wordt bespeeld door Jan Hage.
Voorganger is deze Evensong ds. Bernard Baakman.