Festival ‘Mystieke vrouwen’ en Schola Davidica 35 jaar
In de bestudering van de geschiedenis is er traditioneel niet veel aandacht voor het aandeel van vrouwen. Het gaat meestal over de strijd van machtige mannen. De kerkgeschiedenis maakt daar zeker geen uitzondering op.
Toch hebben vrouwen eeuwen invloed gehad en ook in de kerk hun rol gespeeld. Met het festival Mystieke vrouwen, van zo. 7 oktober t/m zondag 25 november, besteden negen Utrechtse kerken aandacht aan vrouwen die een belangrijke rol speelden in de geschiedenis van het christendom en de kerk. Utrecht heeft ook haar eigen mystieke vrouwen als zuster Bertken (Buurkerk) en Alyt Ponciaens (Jacobikerk), aan wie aandacht wordt geschonken.
In de afsluitende Choral Evensong van dit Festival Mystieke vrouwen op zondag 25 november zingt de Schola Davidica werken van en over vrouwen. Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van de Schola Davidica schreef Jan Hage de anthem ‘Hildegard’ op een latijnse tekst van Hildegard von Bingen (1098-1179). Zij was een benedictijnse abdis en eerste vertegenwoordiger van de Duitse mystiek. Ook is ze de eerste componiste van klassieke muziek die met name bekend is. Zo schreef zij onder andere het mysteriespel ‘Ordo Virtutum’ (Orde der deugden), een gezongen drama voor vrouwenstemmen met één partij voor mannenstem (de duivel!). De gekozen tekst voor dit werk gaat over de frisheid van de ziel die als een wind over de weiden waait ter vertroosting van de bedroefden.
Het Magnificat, de opstandige lofzang van Maria, één van de belangrijke vrouwen uit de Bijbel, zingt het koor deze maand in de zetting van de Amerikaanse componiste Ruth Watson-Henderson. Het stuk begint met een jubelend koor dat de latijnse tekst zingt met een helder uitkomende orgelpartij, waarna de vrouwenstemmen het in het Engels overnemen. De mannenstemmen mogen vervolgens zingen over Gods sterke arm en de vernietiging van de trotse machtigen en heersers. Het gehele koor sluit af met het Gloria in het latijn.
Als koorgebed zingt het koor het ingetogen ‘Mother of God, here I stand’ van John Tavener, waarna de intochtshymne klinkt ‘For Mary, Mother of the Lord’.
Omdat deze Evensong de start is van het jaar waarin de Schola Davidica haar 35-jarig bestaan viert, zingen we Psalm 23 van medeoprichter Gert Oost en zijn bewerking IV van de Responses, gebaseerd op de tekst van psalm 90, waarin de dichter terugkijkt op de voorbije jaren waarin hij Gods trouw heeft ervaren. De tekst is afwijkend van de normale Responses en het koor mag deze versie dan ook vaak niet zingen in Engeland, waar men vasthoudt aan de vaste tekst uit ‘The Book of common prayer’ die vanaf 1549 in de Anglicaanse kerken verplicht is. De slothymne ‘O God, our help in ages past’, bezingt opnieuw het gevoel van dankbaarheid voor de afgelopen jaren.
Het belooft een feestelijke Evensong te worden, waarmee het Festival Mystieke vrouwen afsluit en het 35e jubileumjaar van de Schola Davidica start.
Kom ook en vier mee met het koor in de Choral Evensong op 25 november om 17.00 uur in de Janskerk. Na afloop is ieder van harte welkom voor een feestelijke receptie met (oud-)leden, gastzangers, vrienden en bekenden. Voor meer informatie hierover klik op de poster links <-.
Het koor staat onder leiding van Daniel Rouwkema, het orgel wordt bespeeld door Jan Hage.
Aanvang 17.00 uur. De deur gaat open om 16.30 uur.
Toegang is gratis, er is een collecte bij de uitgang.