Gezegende Sirenen ‘Stem en Strofe’
In elke Choral Evensong klinkt opnieuw het loflied van Maria, het ‘Magnificat’. En vele duizenden zettingen zijn door evenzovele componisten geschreven. Het is dan moeilijk om daar nog een originele of vernieuwende draai aan te geven. Toch is dat de Engelse organist en componist Stanley Vann (1910 – 2010) zeker gelukt. Vann is ruim 100 jaar geworden en heeft een muzikale carrière achter de rug van bijna 80 jaar, waarvan het grootste deel in Peterborough. Zijn Hereford Service, waarvan de Schola Davidica op 26 juni het Magnificat zingt. is een bijzonder werk geworden, dat helaas veel te weinig wordt uitgevoerd. Er zijn maar twee CD-opnamen bekend, waarvan één van de Schola Davidica. Kenmerkend zijn de levendige orgelbegeleiding, met puntige melodielijnen, de verbazende akkoordenwisselingen en vele bijzondere toonsafstanden en parallelle kwinten. Dat deze gecompliceerde muziek toch een warm gevoel en intense beleving van de overbekende tekst bij de luisteraar teweeg brengt is de verdienste van Vann, waarvan we eigenlijk veel te weinig horen. In contrast met deze veeleisende muziek zingen de mannen het Nunc dimittis éénstemmig in Gregoriaanse stijl.
In de Choral Evensong van 26 juni staat muziek en vooral de lofzang centraal. Het draait om God ‘ge-loven’, dus zowel prijzen als vertrouwen. De dankbaarheid daarvoor is door Sytze de Vries mooi onder woorden gebracht in het slotlied: ‘Is niet muziek door U aan ons gegeven’ op muziek van Eternal God van John Rutter (1945).
Maar het klapstuk van deze Evensong is wel de anthem ‘Blest pair of sirens’ van Hubert Parry (1848-1918) op tekst van de dichter John Milton (1608-1674). Het werd geschreven in 1887 en opgedragen aan Charles Stanford en het Bach Choir, een goed amateurkoor uit London. Het ‘gezegende paar van Sirenen’ dat Milton hier noemt, zijn de Griekse halfgodinnen ‘Voice and Verse’ (Stem en Strofe) oftewel Muziek en Poëzie. Milton leefde in de tijd van William Shakespeare, Orlando Gibbons en William Byrd en heeft in deze giganten de grootsheid van deze twee kunstvormen gezien en vooral ook het samengaan van deze twee zelf ervaren. Hubert Parry heeft dit lofgedicht op Poëzie en Muziek bewerkt tot een grootse compositie van 11 minuten waarin hij alle registers opentrekt om de wat bombastische tekst van Milton te verklanken, precies zoals het gedicht in grote superlatieven beschrijft. Teksten als ‘heilig gejubel’, ‘duizenden koren’ en ‘engelen-trompetten’ verschaffen Parry een excuus om flink uit te pakken en het dak er af te laten zingen en spelen, terwijl hij plechtige psalmen en vrome eerbied weergeeft met zachte klanken en éénstemmige zang.
De Responses zingen we dit keer in het Nederlands, zoals getoonzet door onze dirigent Daniel Rouwkema in lied 191 van het Nieuwe Liedboek.
De twee lofpsalmen 146 en 147 zingen we in de bekende vorm van Gert Oost en in een spannende zetting van Peter Aston.
En omdat het laatste Choral Evensong van dit seizoen is, zingen we elkaar de zegen toe met de woorden van ‘A prayer of St. Patrick’ van Daniel Rouwkema.
Wees welkom in deze feestelijke Choral Evensong vol verrassende muziek en inspirerende woorden.
Het geheel staat onder leiding van Daniel Rouwkema, het orgel wordt bespeeld door Jan Hage.
Liturg is ds. Netty de Jong – Dorland, voormalig voorganger van de Domkerk in Utrecht.
Choral Evensong op 26 juni 2022
Aanvang 17.00 uur. De Janskerk is open om 16.30 uur.
Toegang is gratis. Er is een collecte bij de uitgang.