Choral Evensong 24 maart 2024

Geliefd of liefhebbend? Palmpasen 2024

Thomas Weelkes

Thomas Weelkes (1576 – 1623) was een beroemde Engelse organist en componist. Niemand schreef meer complete Services dan hij, negen stuks in totaal, vooral voor de Choral Evensong, hoewel hij in zijn jonge jaren vooral madrigalen (wereldlijke zangstukken) schreef. Daarnaast componeerde hij prachtige en roerende anthems, zoals het intieme ‘When Daavid heard’. Het koorgebed op deze Palmzondag is zijn jubelende ‘Hosanna tot he Son of David’. Dit is een prachtig voorbeeld van de complexe stijl die hij gebruikte in veel van zijn madrigalen, waarin de stemmen van het koor met dubbele sopraan- en baspartijen, over elkaar heen buitelen in een geweldig mozaïek van klanken. Hij was jarenlang organist en koorleider in Chichester in Zuid-Engeland. Naast zijn roem als begaafd componist, stond hij vooral bekend om zijn drankgebruik. Hij was regelmatig te laat voor de diensten, en moest dan uit de kroeg worden gehaald. En een aantal keren werd hij door de bisschop berispt omdat hij dronken achter het orgel zat en daar liederlijke en blasfemische taal uitsloeg. Ondanks zijn gedrag, bleef hij in dienst tot zijn dood in 1623, waarschijnlijk omdat hij zo’n goede componist en musicus was.
Psalm 24 is de psalm die hoort op deze Palmzondag. Met de luide oproep: ‘Hef, poorten, je hoofden omhoog!’ en de vraag: ‘Wie is deze Koning vol majesteit?’. We zingen de psalm op een chant van Joseph Barnby (1838 – 1896).
Maar deze zondag is ook het begin van de Stille Week of Lijdensweek, waarin we het sterven van Jezus herinneren. Daarom kijken we na de jubelende intocht vooruit naar de gebeurtenissen van de komende dagen.

John Ireland

De anthem op deze zondag is van John Ireland (1879 – 1962). Zijn vader was al 69 toen hij werd geboren en hij had een sombere jeugd. Hij studeerde compositieleer bij o.a. Charles V. Stanford. Naast pianowerken schreef hij ook voor de Engelse eredienst. Deze anthem ‘Greater love hath no man’ werd in 1912 geschreven in opdracht van de Charles McPherson, sub-organist van St. Paul’s Cathedral. Het is bedoeld als een meditatie voor de Lijdenstijd. De tekst is een verzameling van bijbelteksten uit een boekje ‘Daily Light on the Daily Path’ met dagelijkse lezingen dat Ireland toen regelmatig las. De anthem lijkt wel een vers-hymne, maar eigenlijk is het meer een kleine Cantate met een dialoog tussen solo-stemmen en volledig koor.
Met de slothymne ‘Met liefde ongekend’ kijken we op deze Palm/Passie-zondag ook vooruit naar de komende Stille week. Het lied is een vertaling van Sytze de Vries van de beroemde hymne ‘Love unknown’, ook door John Ireland geschreven. Het thema van de zelfopofferende liefde klinkt opnieuw daarin door.

Percy Whitlock

Het ‘Magnificat’ en ‘Nunc dimittis’ in D zijn van de hand van Percy Whitlock (1903-1946). Een onterecht lange tijd vergeten Engelse componist en organist in Bournemouth en Rochester. Ook hij studeerde bij Stanford en bij Ralph Vaughan Williams. In 1928 werd bij deze verlegen en fragiele jonge man tuberculose vastgesteld en tegen het einde van zijn leven was hij bijna blind. Hij schreef deze Canticles in 1930 en gelukkig worden zijn werken deze laatste tijd weer meer uitgevoerd en gewaardeerd.
De Responses zijn van Humphrey Clucas (b. 1941), docent Engels op King’s College en op muzikaal gebied autodidact. Hij schreef zijn Responses al als jonge student.

Jaap Boeschoten