Vol verwachting uitkijken
Eerste Advent met Schola Davidica
Zondag 28 november begint de Adventstijd, de aanloopperiode naar Kerst toe. Adventus is latijn voor ‘komst’ en in deze adventsperiode bereiden we ons voor op de komst van Jezus, van wie we de geboorte met Kerst vieren. Deze periode telt altijd vier zondagen.
De gewoonte om af te tellen naar Kerst door op elke zondag van de Advent een kaars meer aan steken is waarschijnlijk in 1839 begonnen door de Lutherse theoloog Johann Hinrich. De leerlingen op zijn missieschool vroegen hem in december steeds of het al bijna Kerst was. En daarom maakte hij voor zijn leerlingen een begrijpelijke aftelkalender: een wagenwiel, versierd met dennentakken met vier grote kaarsen en 19 kleine kaarsjes er tussen.
Elke zondag van de Advent heeft een eigen naam, afgeleid van de psalm van die zondag. De psalm van de eerste adventszondag is ‘Levavi’, naar psalm 121, ‘Ad te levavi’ (Ik hef mijn ogen op).
Tijdens de Choral Evensong van 28 november zingt de Schola Davidica natuurlijk deze adventspsalm, en wel in de zetting van Gert Oost. De tekst van Pieter Oussoren is op Engelse wijze door Gert van een chant voorzien die helemaal aansluit bij de Geneefse melodie zoals we die in Nederland in de protestantse kerken kennen. Daarvan zingen we ook twee coupletten en kan de gemeente het tweede couplet meezingen.
In het koorgebed ‘Ad te levavi’ van Joseph Rheinberger op tekst van psalm 25, richt de dichter ook zijn ogen hoopvol op de Heer. Rheinberger (1839-1901) was een in Liechtenstein geboren Beierse organist en componist, die naast 12 missen, symfonieën en koorwerken, vooral veel orgelwerken schreef. Hij was een groot bewonderaar van Mendelssohn en vooral Bach. Zijn stijl wordt gekenmerkt door een fijnzinnige mengeling van moderne Romantiek en degelijk contrapunt.
Als Anthem zingt het koor ‘Ave Maria’ van Robert Parsons (1535-1572), een tekst die natuurlijk hoort bij het in verwachting zijn van de geboorte van Christus. Parsons leefde in woelige tijden, waarin de componisten, steeds wisselend, afhankelijk van de religie van de vorst, in het latijn, dan weer in de volkstaal moesten schrijven. Hij werkte samen met Richard Farrant en William Byrd en was vooral beroemd om zijn motetten, waar dit juweeltje er een van is. Hij was een meester in polyfonie, waarin toch duidelijk een cantus firmus hoorbaar blijft. In 1572 verdronk hij op 37-jarige leeftijd in de gezwollen rivier de Trent in Newark-on-Trent en werd door William Byrd opgevolgd als gentleman in de Chapel Royal.
De Canticles (Magnificat en Nunc dimittis) zijn deze maand van Philip Moore (b. 1943) voor alleen vrouwenstemmen. Hij mengt hier zeer effectvol plainsong (éénstemmige a capella zang) met tweestemmigheid, begeleid door orgel in faburdens, wat lijkt op een soort geïmproviseerde orgelbegeleiding in parallelle beweging van akkoorden.
De intochtshymne is het adventslied ‘Lo! He comes with clouds descending’ en als slothymne zingen allen samen ‘Zing, Noorderland een lied’ op de melodie van het geliefde ‘Hills of the North, rejoice’.
Kom ook naar deze Evensong die hoopvol vooruitkijkt naar het feest van Kerstmis, waarin we gedenken dat God een mens werd, als wij.
Muzikale leiding: Daniel Rouwkema, het orgel wordt bespeeld door Jan Hage.
Aanvang 17.00 uur, de deur gaat open om 16.30 uur.
Houd rekening met de geldende coronamaatregelen.