Choral Evensong 28 februari 2016

Daniel Rouwkema
Daniel Rouwkema

Nieuwe dirigent Daniel Rouwkema van Schola Davidica met eigen ‘Roden Service’

Op zondag 28 februari 2016 zal Daniel Rouwkema voor de eerste keer als nieuwe dirigent de Schola Davidica in een Choral Evensong leiden. Al lang voordat het koor wist dat hij de opvolger van Lisette Bernt zou zijn, had de repertoire commissie de Roden Service (Magnificat en Nunc dimittis) van Rouwkema uitgekozen om dan te zingen. In 2011 zijn deze werken al een keer eerder uitgevoerd en het koor heeft er goede herinneringen aan.
De Service is in 2006 geschreven geïnspireerd door de kerkmuziek van Herbert Howells. Het is een echt Engels werk geworden met grote dynamische verschillen. Het Magnificat begint met de sopranen als was het Maria zelf die de lofzang aanheft. De driedelige vorm verwijst naar de goddelijke Drie-Eenheid. Het Nunc dimittis begint met alle mannenstemmen als was het Simeon die zingt. Bij ‘to be a light’ gaat het licht echt stralen als de vrouwen mee gaan zingen. Beide werken worden afgesloten met dezelfde doxologie, die de muzikale eenheid van beide werken weergeeft.

Antonio Lotti
Antonio Lotti

Crucifixus
Als anthem zingt de Schola Davidica op deze derde zondag van de 40-dagentijd het beroemde acht-stemmige ‘Crucifixus’ van Antonio Lotti. Hoewel zijn naam en zijn compositiestijl doen vermoeden dat we te maken hebben met een Renaissance-componist uit Italië is hij waarschijnlijk geboren in Duitsland, in Hannover, waar zijn vader Kapellmeister was en was een tijdgenoot van Bach (1667-1740). Hij is later organist van de San Marco in Venetië geworden, maar heeft ook nog een aantal jaren in Dresden gewoond en gewerkt. Daar schreef hij voor het huwelijk van kroonprins Frederik August II met Maria Josepha drie opera’s. Bij de uitvoering van die opera’s waren zowel Georg Philipp Telemann, Johann Sebastian Bach met zijn zoon Wilhelm Friedemann Bach en Georg Friedrich Handel aanwezig, waaruit blijkt dat Lotti een beroemd componist was in zijn tijd. Later heeft hij de opera vaarwel gezegd en zich gericht op religieuze en kamermuziek.
Zijn 8-stemmige Crucifixus is een onderdeel van een serie zettingen van die tekst die hij schreef voor 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 stemmen in een polyfone stijl die kenmerkend is voor de 16e eeuw. De bassen beginnen en de muziek ontvouwt zich langzaam tot een indrukwekkende cadens als de andere stemmen invallen. Langzaam ontstaat een enorme spanning die wordt bereikt door dissonanten die steeds weer oplossen in lange en langzame lijnen. Deze chromatiek vind je nergens in die tijd zo sterk terug en veroorzaakte een golf van emotie bij de toenmalige (en huidige?) luisteraars. Tenslotte keert de muziek weer terug naar de langzame aanhoudende harmonieën van het begin.
Passend bij de ingetogen sfeer van de 40-dagentijd klinkt het Ave verum corpus van William Byrd als koorgebed.

Kom tot rust bij deze bezinnende Choral Evensong en kom op 28 februari om 17:00 uur naar de Utrechtse Janskerk.

Het koor staat onder leiding van Daniel Rouwkema en het orgel wordt deze keer bespeeld door Bob van der Linde.
Toegang is gratis, er is een collecte bij de uitgang.

Koorwerken in deze Choral Evensong:
– Koorgebed: Ave verum corpus – William Byrd
– Intochtshymne: It is a thing most wonderful – NEH 84
– Responses: John Bertalot
– Psalm:  88 – David Cooper
– Canticles: Roden Service – Daniel Rouwkema
– Anthem: Crucifixus a 8 – Antonio Lotti
– Slothymne: Let all mortal flesh keep silence – NEH 295