Choral Evensong 26 oktober 2014

Engelse pomp and circumstance van Parry en Vaughan Williams

Charles Hubert Parry
Charles Hubert Hastings Parry

In de Choral Evensong van 26 oktober klinken twee majestueuze werken uit de Engelse muziekgeschiedenis en beide zijn beroemde bewerkingen van een Bijbelse psalm.
Psalm 122, ‘Laetatus sum / I was glad’ wordt sinds de kroning van Charles I in 1625 altijd gezongen bij de binnenkomst van de vorst van Engeland, en beroemdheden als Henry Purcell, William Boyce en Thomas Attwood schreven er bewerkingen van. De Schola Davidica zingt de allerbekendste compositie op basis van deze psalm die stamt uit 1902 en is geschreven door Charles H.H. Parry voor de kroning van Edward VII.  Hij is bewerkt in 1911 voor George V en ook gezongen bij de laatste kroning van Elisabeth II in 1953. Daarnaast werd dit werk als intochtspsalm gezongen bij de huwelijken van prins Charles en Diana in 1981 en bij prins William en Kate in 2011. Het is een gebed voor vrede en voorspoed voor Jeruzalem en het gebruik tijdens de kroning laat zien dat men Jeruzalem met het Verenigd Koninkrijk vereenzelvigde. De monumentale orgelpartij wordt dan meestal gespeeld door koperblazers en Parry gebruikt de twee tegenover elkaar staande koren en een apart klein-koor als ruimtelijk effect. De blijdschap om op te mogen gaan naar de stad van de tempel spat vanaf het begin van de muziek af en na een ingetogener gebed door het klein-koor eindigt het werk weer op volle sterkte met de roep om vrede en rust.

Ralph Vaughan Williams
Ralph Vaughan Williams

Een heel andere sfeer ademt de bewerking van psalm 90 van Ralph Vaughan Williams ‘Lord, thou hast been our refuge’ uit 1921. In dit werk combineert de componist zijn eigen bewerking van de psalm met de berijmde versie die wij allemaal kennen als ‘O God, our help in ages past’. Een-klein koor begint eenstemmig met een chant-achtige melodie en gaat daar mee door wanneer het hoofdkoor heel zacht en langzaam de complete harmonie van het bekende St. Anne zingt. Dan voegen de koren zich samen om de volgende verzen te zingen. De muziek blijft heel zacht en ingetogen, met veel stemverdubbelingen tot wel een 5-stemmig mannenkoor bezingt het koor God’s trouw gedurende het hele leven. Na dit hele a-capella deel komt het orgel met een stuwende fugatische bewerking van de psalmmelodie als intro op het volgende deel. Het gehele koor zingt nu eenstemmig de allereerste melodie en het orgel speelt de bekende melodie voluit die het koor net nog heel zacht zong. Dan ontspinnen zich meer en meer stemmen, neemt het volume toe tot een apotheose met volledig meer-stemmige oproep ‘bevestig het werk van onze handen’.
Deze twee monumetale werken worden nog aangevuld met andere echt Engelse stukken als een koorgebed van Orlando Gibbons, de Canticles van Thomas Noble, een gechante psalm van Parry en natuurlijk samenzang hymnes van o.a. John Goss.

Leidse-Cantorij-940-300x127
Leidse Cantorij

Heel bijzonder is ook dat naast de vaste leden van de Schola Davidica ook 17 leden van de Leidse Cantorij meezingen. Afgelopen week vierde de Hooglandse kerk dat daar 25 jaar Choral Evensongs werden gevierd en mocht de Schola Davidica meezingen in die feestelijke Evensong, nu zingt een groot deel van dat koor uit Leiden mee met de Schola Davidica. Dat belooft weer een geweldige muzikale ervaring te worden.

Kom ook naar dit heerlijke festival van Engelse koormuziek met uitbundige en intieme momenten op de grens van licht en donker.

Het koor staat onder leiding van Lisette Bernt, het orgel wordt bespeeld door Jan Hage en de Leidse Cantorij zingt mee.
Toegang is gratis, er is een collecte bij de uitgang. De kerk gaat open om 16:30 uur
Van harte welkom!

Choral Evensong in de Janskerk te Utrecht
zondag 26 oktober 2014 om 17:00 uur