Choral Evensong 25 oktober 2015

Ramselaar-Bas
Bas Ramselaar

Bas Ramselaar
De dirigent van deze maand, Bas Ramselaar (1961) heeft meegezongen in de vroege jaren van de Schola Davidica. Zo is hij als solist te horen op de eerste CD van de Schola Het Nieuw Utrechts Psalter. Later zong hij mee in o.a. het Nederlands Kamerkoor en werd hij bekend als solist, maar nu dirigeert hij vooral koren en geeft zangles. Bas wil met respect voor de tekst de muziek zo goed mogelijk uitvoeren om de bedoeling van de componist en tekstschrijver tot zijn recht te laten komen. Het liefst zingt hij dan ook tijdens de eredienst waarin het ook gaat over de Eeuwige die naar ons luistert als wij zingen en bidden.

Herbert Howells
Herbert Howells

Canticles ‘Collegium Regale’ van Howells
Herbert Howells (1892-1983) was een van de bekendste componisten van Anglicaanse kerkmuziek van de vorige eeuw. Hij heeft les gehad van grootheden als Charles Viliers Stanford, Parry en Charles Wood. Hoewel zijn eerste grote compositie ‘de Dorische mis’ was heeft hij aanvankelijk vooral orkestwerken geschreven. Het overlijden van zijn 9-jarige zoon in 1935 heeft diepe indruk gemaakt en daarna heeft hij steeds meer orgel- en koormuziek geschreven. Nadat hij in 1941 organist werd van St John’s College in Cambridge heeft  hij in 1944 van de Dean van King’s College een weddenschap gewonnen om voor één guinea (1,05 pond) een set Canticles voor het koor te schrijven. Deze gezangen voor het morgen- en avondgebed heeft hij de Canticles voor ‘Collegium Regale’ (King’s College) genoemd om ze onderscheiden van de zettingen die hij later maakte voor vele andere kathedralen en plaatsen (o.a. Gloucester, St. Paul’s, Hereford).
Deze misschien wel beroemdste zettingen van het Mag en Nunc van de 20e eeuw volgen precies wat Howells al eerder schreef in een brief: ‘. . . Als ik een zetting van het Magnificat zou moeten maken, zouden de machtigen van hun troon worden gestoten zonder brute kracht die het vrouwelijke karakter van deze lofzang ontkent. En zo moet in het Nunc dimittis de tenorsolo de zachtmoedige Simeon karakteriseren. Alleen het Gloria mag zijn luide stem roeren’. Daarom begint het Magnificat met de hoge vrouwenstemmen die de stem van Maria weergeven. De alten verrijken de klank bij ‘voortaan prijzen alle generaties mij gelukkig’ en de tenoren en bassen gaan pas meedoen bij ‘Hij heeft de kracht van zijn arm getoond.’ Het Gloria, een van de meest uitbundige teksten die we kennen in de Choral Evensong, laat het volledige koor de stemmen verheffen tot een echte lofprijzing.

Reger, Max
Max Reger

Anthem ‘Nachtlied’
Van de Anthem ‘Nachtlied’ van Max Reger, lag naast zijn sterfbed het correctie-exemplaar voor zijn uitgever toen hij 1916 in Leipzig stierf. In dit werk komt duidelijk de affiniteit van Reger naar voren met de thema’s dood en eeuwigheid. De tekst van Petrus Herbart uit de 16e eeuw trekt een parallel tussen de slaap en de dood. In beide ervaart de schrijver rust en vrede.

Kom ook naar de Choral Evensong op zondag 25 oktober om 17:00 uur in de Utrechtse Janskerk.
Dirigent is Bas Ramselaar, het orgel wordt bespeeld door Jan Hage.
Toegang is gratis, er is een collecte bij de uitgang.

In deze Choral Evensong:
– The Lord’s Prayer – John Sheppard
– Responses I – Gert Oost
– Psalm 106 – Parrat/Goss
– Psalm 91 – Gert Oost
– Magnificat en Nunc dimittis ‘Collegium Regale’ – Herbert Howells
– Nachtlied – Max Reger